Thursday, May 14, 2015
Kritikan Media Untuk Membina, Bukan Memusnahkan – Najib
15 Mei 2015, Kuala Lumpur : Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan lima
prinsip yang sewajarnya dipraktikkan oleh para pengamal media untuk
bersikap membina dan menjayakan pembangunan negara.
Menurut Perdana Menteri, prinsip pertama yang perlu dipegang pengamal
media adalah profesional dalam melontarkan pandangan yang membina dan
bukannya memusnahkan.
Katanya, pengamal media juga mesti memiliki prinsip membuat laporan
berdasarkan fakta sahih dan bukannya berdasarkan andaian serta khabar
angin.
“Prinsip ketiga adalah mengamalkan media yang sihat iaitu menolak
fitnah atau sebarang adu domba serta perkara-perkara sensitif yang
berkaitan perkauman dan agama.
“Prinsip seterusnya adalah media-media mesti memiliki nilai-nilai
positif seperti wasatiyyah iaitu amalan kesederhanaan serta semangat
1Malaysia yang memupuk sikap saling menghormati.
“Prinsip yang kelima adalah pengamal-pengamal media perlu
mempraktikkan etika kewartawanan yang berteraskan nilai-nilai murni dan
sejagat,” katanya ketika berucap dalam majlis Malam Media Perdana di
Dewan Perdana Felda di sini hari ini.
Yang turut hadir menteri-menteri, ketua-ketua pengarang organisasi
media cetak dan elektronik serta pengamal-pengamal media termasuk media
sosial.
Sementara itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan menghargai peranan
media yang menyampaikan maklumat kepada masyarakat mengenai keputusan
serta dasar kerajaan.
“Kita berharap media sentiasa bersikap konstruktif kerana kritikan
boleh terbahagi kepada dua iaitu kritikan yang membina dan kritikan
yang memusnahkan,” katanya.
Katanya, dalam keghairahan pihak media berlumba-lumba mengeluarkan
berita, kesahihan adalah amat penting untuk memastikan laporan berita
adalah tepat.
Menurut beliau, dengan penggunaan telefon pintar di Malaysia berada
pada tahap 140 peratus, kerajaan sedar penggunaan pelbagai aplikasi
seperti Facebook, Twitter, Instagram dan WhatsApp menjadi medium
maklumat untuk masyarakat.
Katanya, berbanding 30 tahun lalu, pengurusan isu boleh dilakukan
dalam tempoh 24 jam namun kini kerajaan perlu menjawab isu dalam tempoh
sejam atau 30 minit kerana perkembangan teknologi maklumat (IT).
“Kita juga kena tahu apa yang ‘trending’ supaya kita lebih bersedia
dan tidak ketinggalan dalam perkembangan pantas ini,” katanya.
Dipetik daripada sumber : Utusan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment