Thursday, April 02, 2015
Tunjukkan Kuasa Pengguna Ajar Peniaga Ambil Kesempatan – Norrulhuda Marsidin
2 April 2015, Kuala Lumpur : Hak dan kuasa pengguna. ‘Customer always
right’ (pelanggan sentiasa benar) adalah ungkapan yang biasa kedengaran
apabila melibatkan peniaga dan pengguna. Tetapi, ia tidak mendatangkan
apa-apa kesan sekiranya seseorang individu tidak mempunyai maklumat
mengenai hak-hak sebagai seorang pengguna.
Sehubungan itu, Pengerusi Biro Pengguna Puteri UMNO Malaysia,
Norrulhuda Marsidin menyarankan agar masyarakat perlulah celik dan faham
mengenai hak-hak sebagai pengguna, antaranya seperti hak untuk
mendapatkan perkhidmatan dan barangan yang baik, mendapatkan informasi,
membuat pilihan, menyuarakan pendapat, mendapat ganti rugi serta
mendapat pendidikan kepenggunaan.
Manakala jika membicarakan mengenai sikap segelintir peniaga yang
tidak jujur dan tamak yang suka mengambil kesempatan menaikkan harga
barang tanpa alasan munasabah pula, beliau menyarankan agar rakyat
menggunakan pelbagai saluran yang telah disediakan oleh kerajaan.
Tambah beliau lagi, masyarakat perlulah menggunakan kuasa sebagai
pengguna melalui platform yang terbaik itu untuk bersama-sama menangani
masalah segelintir peniaga yang menangguk di air keruh mengambil
kesempatan menaikkan harga, seperti yang berlaku kononnya disebabkan
pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) ini.
“Walaupun kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) serta Jabatan Kastam Diraja telah
menubuhkan pasukan penguatkuasanya, kita sebagai pengguna ini, haruslah
mempunyai rasa tanggungjawab yang tinggi bersama-sama membantu menjadi
mata dan telinga.
“Kerajaan telah mewujudkan Akta Kawalan Harga Dan Anti Pencatutan
2011 sebagai satu mekanisme untuk mengekang kenaikan harga, dan
seharusnya kita tidak boleh berdiam diri atas salah laku peniaga yang
sewenang-wenangnya menaikkan harga.
“Jangan beri muka kepada mereka yang didapati ingkar ini, kerajaan
wajib bertegas supaya hukuman yang dikenakan mampu dijadikan pengajaran
kepada yang lain,” tegas beliau kepada UMNO-Online.
Justeru itu, bagi membantu pihak kerajaan menangani isu yang dekat di
hati rakyat itu, di samping peranan beberapa persatuan pengguna, pihak
Biro Pengguna Puteri UMNO Malaysia telah berusaha memohon Biro Pengguna
Puteri UMNO di peringkat negeri dan bahagian untuk bekerjasama dengan
pembantu hal ehwal pengguna daerah bagi memantau harga barangan terutama
barangan keperluan dan yang tertakluk kepada harga kawalan.
“Gunakanlah kuasa pengguna, ambil tahu, fahami hak pengguna dan bukan
ambil mudah, jadilah pengguna yang bijak, rujuk buku panduan harga yang
telah disediakan serta gunakanlah sebaiknya aplikasi Mykira itu.
“Cara paling mudah ialah simpan sahaja nombor hotline KPDNKK 1800 88
6800, Jabatan Kastam 1300 88 8500 atau 1 Malaysia Call Centre 03 8000
8000,” kata Exco Puteri UMNO Malaysia itu lagi.
Selain itu, sebarang info, aduan dan permasalahan perkara yang
berkaitan juga boleh didapati dan diajukan di dalam laman web
gst.customs.gov.my, kpdnkk.gov.my, treasury.gov.my atau
eaduan.kpdnkk.gov.my.
Begitu juga dengan perkhidmatan pesanan ringkas (sms); KPDNKK ADUAN (butiran aduan) dan hantar ke 15888.
Isu pelaksanaan GST menjadi semakin hangat apabila terdapat
usaha-usaha pihak yang tidak bertanggungjawab membina persepsi bahawa
cukai tersebut menekan rakyat walaupun kajian bank dunia telah
menunjukkan ia boleh menjadi sistem percukaian yang progresif jika
dilaksanakan dengan betul, dengan syarat perlu mendapat kerjasama
daripada semua pihak baik pengilang, pembekal, peniaga dan pengguna,
ujar beliau lagi.
“Kenapa wujud segelintir masyarakat membuat pembelian panik pada
hujung minggu lalu? Ini kerana mereka lebih mempercayai sesetengah
golongan yang berjaya memanipulasi, menyebarkan berita yang tidak betul,
yang menggambarkan harga barang akan naik secara melampau.
“Walaupun sekarang ini zaman maklumat di hujung jari, jadilah orang
yang ada integriti, gunakanlah ia dengan manfaat, bukan menyebarkan
sesuatu berita yang tidak pasti dan berunsur pembohongan. Kita sebagai
pengguna perlulah ambil peduli akan pelaksanaan sistem percukaian itu
yang dilihat lebih telus dan sistematik berbanding cukai jualan dan
perkhidmatan (SST),” katanya.
Tambah Ketua Puteri UMNO Labis itu lagi, kerajaan bukan sehari dua
memperkenalkan dasar sistem percukaian yang baharu ini, telah hampir dua
tahun kerajaan memberi penerangan mengenainya, sewajarnya tidak timbul
isu yang meresahkan masyarakat jika semua pihak di dalam rantaian sistem
itu baik pengilang, pemborong dan peniaga melalui persatuan-persatuan
mereka secara efektif mengambil bahagian memberi penerangan
perkara-perkara yang berkaitan kepada rakyat.
“Namun, di sebalik semua ini, terdapat hikmahnya di mana secara tidak
langsung masyarakat menjadi lebih prihatin dan berhemah di dalam
berbelanja, seterusnya mampu merancang dan mengawal kewangan dengan
lebih baik, hinggakan resit kini menjadi barangan yang amat bermakna,”
ujar beliau.
KPDNKK juga telah menerbitkan dan mengedarkan enam panduan harga
pengguna mengikut zon kepada umum yang menunjukkan peratusan perubahan
harga barang. Buku ini boleh diperolehi secara percuma dari ibu pejabat
KPDNKK, pejabat KPDNKK negeri atau dimuat turun dari laman web KPDNKK
melalui pautan http://ebook.kpdnkk.gov.my.
Dipetik daripada sumber : Media UMNO
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment