Monday, March 23, 2015
Aduhai Selangor Aduhai…...
24 Mac 2015 : TINDAKAN kerajaan Selangor di bawah pimpinan
Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada 19 Mac lalu bertegas membatalkan projek
pembinaan Lebuh Raya Kinrara-Damansara (Kidex) termasuklah mengumumkan
penamatan rundingan perjanjian penstrukturan industri perkhidmatan air
baru-baru ini sebenarnya sudah dijangka.
Ini bukan satu keputusan yang mengejutkan. Jika mengambil kira
pendirian PKR dan DAP yang sebelum ini cuba mengeluarkan pelbagai
kenyataan yang bersifat mengelirukan rakyat, nyata segala usaha menolak
kedua-dua projek berkenaan hanya untuk kepentingan politik sempit dua
parti itu. Barangkali sudah menjadi mentaliti PKR dan DAP sentiasa
menganggap sebarang projek pembangunan yang melibatkan Kerajaan
Persekutuan sesuatu yang membazir, menguntungkan kroni, rasuah, menekan
rakyat.
Walhal tohmahan-tohmahan tersebut tidak pernah dibuktikan mereka
sehingga kini dan hanya berlegar-legar dalam media yang pro kepada
mereka sahaja yang mungkin bertujuan menimbulkan sentimen negatif rakyat
terhadap Kerajaan Persekutuan pimpinan Barisan Nasional (BN).
Pendek kata, apa yang dilakukan oleh Kerajaan Pusat semuanya tidak
betul. Sebaliknya, yang paling betul dan demokratik hanyalah mereka.
Barangkali PKR dan DAP merasakan merekalah yang paling betul di dunia
ini.
Bagaimanapun, saya percaya bahawa usaha kerajaan negeri di bawah
kepimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini
memberikan kelulusan untuk pembinaan Kidex 2012 serta menandatangani
perjanjian penstrukturan industri air dengan Kerajaan Persekutuan pada
September 2014 dilakukan atas dasar rasional dan realistik berbanding
kepimpinan negeri yang ada pada hari ini bagi menyelesaikan permasalahan
dihadapi oleh rakyat.
Ini kerana, rancangan pembinaan Kidex merupakan satu usaha bagi
mengurangkan kira-kira 15 hingga 30 peratus kesesakan lalulintas yang
selama ini menjadi dilema para pengguna jalan raya di Lembah Klang
terutama di sekitar Petaling Jaya.
Malah, perkara itu ditegaskan sendiri oleh wakil penduduk yang
mewujudkan kumpulan Say Yes To Kidex (SYTK) yang mahukan projek
lebuhraya itu diteruskan sebagaimana yang dirancangkan sebelum ini.
Saya menghormati pandangan Menteri Besar, Mohamed Azmin Ali yang
memberikan alasan bahawa projek lebuhraya itu tidak diperlukan di
Selangor, sebaliknya beliau mahu mengemukakan cadangan pembangunan
infrastruktur pengangkutan awam di Selangor secara menyeluruh selepas
mengadakan perbincangan dengan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah
Yusof pada Khamis lalu.
Persoalannya apakah cadangan kerajaan negeri itu bersifat realistik
dan mampu menyelesaikan masalah kesesakan yang dihadapi oleh rakyat
Selangor khususnya di Lembah Klang atau sekadar utopia semata-mata.
Ini kerana, kerajaan negeri tidak boleh menafikan fakta bahawa di
Lembah Klang mencatatkan pertambahan bilangan pendaftaran kenderaan
baharu paling tinggi di negara ini.
Berdasarkan statistik Kementerian Pengangkutan, Kuala Lumpur sahaja
mencatatkan bilangan 359,239 pendaftaran kenderaan baharu pada tahun
2012 berbanding 328,359 pada tahun sebelumnya.
Jumlah itu tidak termasuk pendaftaran kenderaan baharu di Selangor
pada tahun 2012 yang mencatatkan 103,681 meliputi pelbagai jenis
kenderaan bermotor.
Dari segi jumlah keseluruhan kenderaan bermotor mengikut negeri pada
tahun 2012 pula, Kuala Lumpur sahaja mencatatkan 5.3 juta buah kenderaan
iaitu tertinggi di negara ini manakala Selangor pula mencatatkan
bilangan 2.4 juta buah kenderaan.
Berdasarkan statistik berkenaan, apakah kerajaan negeri merasakan
cadangan mereka itu cukup untuk menangani masalah kesesakan jalan raya
pada masa depan?
Kita perlu faham mengenai kedinamikan statistik itu yang mungkin
menyaksikan pertambahan bilangan yang besar selari dengan kemampuan
sosioekonomi rakyat ketika ini khususnya di Lembah Klang.
Sepatutnya, kerajaan negeri mengambil pelbagai pendekatan dalam
mengatasi masalah kesesakan dihadapi rakyat yang bukan hanya menjurus
kepada cadangan pembangunan infrastruktur pengangkutan awam di Selangor
semata-mata.
Sebaliknya, kerajaan negeri perlu mengambil kira pertambahan jaringan
jalan raya (termasuk lebuhraya) agar rakyat mempunyai banyak pilihan
sekali gus memberikan keselesaan selain menggalakkan lagi pertumbuhan
kawasan baharu yang boleh menyumbang kepada pembangunan ekonomi di
Selangor.
Sistem jaringan jalan raya yang terhad tidak akan memberikan kesan
yang positif kepada tahap kecekapan serta kelicinan pengangkutan awam
pada masa depan lebih-lebih di kawasan Lembah Klang yang menjadi pusat
tumpuan atau penghijrahan rakyat negara ini dalam mencari peluang
pekerjaan, pendidikan termasuklah pilihan kepada pihak industri
menjalankan operasi mereka.
Dengan kata mudah, sistem jaringan yang pelbagai dan sistem
pengangkutan awam adalah dua komponen yang saling melengkapi antara satu
sama lain. Kegagalan kerajaan negeri memberikan perhatian kepada salah
satu komponen tersebut sudah tentunya akan menjejaskan usaha menyediakan
sistem pengangkutan yang terbaik kepada rakyat.
Bagi isu bekalan air bersih di Selangor pula, kerajaan negeri telah
‘berjaya’ menunjukkan sikap tidak adil kepada rakyat apabila membatalkan
rundingan perjanjian penstrukturan industri perkhidmatan air dengan
Kerajaan Persekutuan dengan memberikan alasan hakmilik tanah sepanjang
26,000 kilometer melibatkan jaringan sistem bekalan air di negeri ini.
Menteri Besar pada 10 Mac lalu menerusi media mendakwa Kerajaan
Persekutuan menuntut hakmilik jajaran tanah berkenaan yang kononnya
bercanggah dengan syarat perjanjian yang ditandatangani sebelum ini.
Malah, secara keterlaluan Menteri Besar cuba mengaitkan perkara itu
sebagai mencabar kedaulatan tanah milik kerajaan negeri.
Bagaimanapun, kenyataan Mohamed Azmin itu agak mengelirukan rakyat
memandangkan Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Maximus
Johnity Ongkili pada 17 Mac lalu menegaskan Kerajaan Pusat tidak pernah
meminta Selangor menyerahkan tanah mereka di bawah perjanjian air itu.
Sebaliknya, tanah-tanah berkenaan menurut menteri berkenaan adalah
melibatkan pajakan kepada syarikat pengurusan air Kerajaan Persekutuan
untuk penyelenggaraan, menaik taraf serta kerja pembaikan bagi
menguruskan air Selangor selama 45 tahun.
Mengapakah kerajaan negeri cuba memberikan gambaran yang salah
khususnya kepada rakyat di sebalik isu perjanjian air antara Selangor
dengan Kerajaan Persekutuan ini? Apa motif kerajaan negeri sebenarnya?
Hakikatnya, Kerajaan Pusat, termasuk majoriti rakyat Selangor serius
mahukan bekalan air dapat ditangani sebaik-baiknya agar tidak berlaku
masalah pada masa depan. Kerajaan negeri jangan lupa betapa azabnya
rakyat Selangor termasuklah pihak industri berhadapan dengan masalah
air pada awal tahun lalu sehingga menyebabkan catuan bekalan terpaksa
dibuat. Sekarang ini masalah air sudah berlaku di Bangi, Dengkil dan
kawasan sekitarnya.
Jadi ambillah pengajaran daripada masalah yang berlaku sebelum ini, jangan hanya fikirkan soal politik.
Ditulis Oleh : Budiman Mohd. Zohdi
PENULIS ialah Ahli Dewan Undangan Negeri Sungai Panjang yang juga Setiausaha ADUN BN Selangor.
Dipetik daripada sumber : Utusan
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment