Monday, March 23, 2015

“Islam For All”: Kenapa Hudud PAS Kelantan Tidak Dikuatkuasa Pada Non-Muslim?

cf601783314e131f5989fe95a98e431e
23 Mac 2015 : Di dalam kekalutan membahaskan topik hudud di mini-mini parlimen yang terletak di kedai kopi dan laman-laman sosial oleh pakar-pakar perundangan hudud, tercetus satu persoalan mengenai pelan perlaksanaan hudud di Kelantan yang hanya berkuat kuasa kepada orang Islam sahaja.

Dalam kenyataan Menteri Besar Kelantan sebelum ini, beliau menjelaskan bahawa pindaan enakmen hudud yang direncana mahu dilaksanakan di negeri Cik Siti Wan Kembang itu tidak melibatkan golongan bukan Islam.

Alasan yang diberikan ialah enakmen tersebut hanya dikuatkuasakan di mahkamah Syariah sahaja di mana sistem perundangan syariah itu tidak membicarakan kes melibatkan golongan bukan Islam di Malaysia.

Justeru itu katanya, masyarakat bukan Islam tidak perlu takut dengan hudud kerana undang-undang syariah tersebut tidak ada kena mengena dengan mereka dan mereka tidak akan dihukum dengan hudud sekiranya melakukan jenayah di Kelantan.

Justeru itu, saya teringat kembali mengenai draf-draf hudud yang pernah dibentang kerajaan PAS Kelantan pimpinan Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz dahulu yang pernah diminta mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad supaya dikaji semula.

Dalam kandungan surat Tun M kepada Allahyarham Nik Aziz yang pernah tersebar sebelum ini, jelas menunjukkan wujud elemen tidak adil dalam draf-draf hudud tersebut, sekaligus membayangkan seolah Islam itu menganjurkan undang-undang yang tidak adil.

Ketika itu, UMNO dan BN telah dikafirkan sewenang-wenangnya atas alasan kononnya “menolak hukum Allah”. Sedangkan, apa yang berlaku adalah di sebaliknya di mana UMNO dan BN hanya menjaga nama baik Islam serta hukum Allah yang Maha Adil dari dijejaskan kecetekan ilmu “tukang” draf hudud berkenaan.

41384602580_295x200

Di dalam hudud setahu saya, hanya terdapat enam kesalahan mandatori sahaja iaitu sariqah (mencuri), hirabah (merompak), zina (termasuk liwat), qazaf (tuduh zina), syurb (minum arak) dan irtidad atau riddah (murtad).

Mengambil contoh zina (termasuk liwat), sekiranya jenayah syariah tersebut dilakukan oleh dua pihak yang melibatkan perempuan Islam dan lelaki bukan Islam, saya khuatir jika lelaki bukan Islam itu tidak dikenakan hukuman yang setimpal dengan muslimah yang disahkan berzina dengannya.

Sekiranya wanita Islam itu dirotan 80 sebatan di mahkamah Syariah Kelantan, manakala lelaki bukan Islam itu dengan membariskan peguam-peguam handal, tidak mustahil dia boleh bebas dengan hanya membayar denda beberapa ribu ringgit di mahkamah sivil.

Soalnya, di mana prinsip keadilan dalam kes berkenaan. Apakah maqasid syariah itu “sampai” dalam kes tersebut? Berbalur-balur tubuh gadis itu disebat sebagai pengajaran, tapi lelaki bukan Islam itu boleh menyeringai tersengih sambil hisap rokok di kedai mamak!

Islam itu syumul setahu saya. Prinsipnya adalah “rahmatan lil ‘alamin”, membawa rahmat kepada seluruh alam termasuk masyarakat Islam mahupun bukan Islam. Namun dengan perlaksanaan hukum yang hanya dikenakan terhadap umat Islam, apakah golongan bukan Islam mendapat pengajaran di sebalik hukum tersebut?

Maksud saya, sekiranya gadis yang berzina itu mendapat rahmat dan pengajaran di sebalik hukuman hudud yang dikenakan, apakah lelaki bukan Islam yang berzina dengannya atau masyarakat bukan Islam lain terkesan dengan hukuman itu?

Saya tidak fikir lelaki itu atau masyarakat bukan Islam akan mengambil iktibar dengan hukuman hudud tersebut. Malah mungkin mereka akan lebih berleluasa melakukan jenayah memandangkan kemungkinan mereka boleh terlepas hukuman dengan mudah.

Saya bukanlah seorang pakar perundangan Islam. Namun secara logiknya, saya berpandangan bahawa hukum hudud yang dibentang Kerajaan Negeri Kelantan itu sewajarnya turut dikuatkuasakan kepada golongan bukan Islam jika melakukan jenayah yang berkaitan.

Tidak perlulah menghukum golongan bukan Islam yang minum arak kerana itu tidak menjadi kesalahan dalam agama mereka. Namun beberapa pindaan dalam enakmen hudud itu perlu dikuatkuasa pada mereka jika bersabit.

Justeru itu, saya mengharapkan pencerahan dari Kerajaan PAS Negeri Kelantan, termasuk Jawatankuasa Teknikal Hudud Peringkat Negeri dan Pusat mengenai hal penguatkuasaan hudud yang tidak melibatkan golongan bukan Islam itu.

Bukan apa, saya merasakan ia tidak adil dari sudut konsep keadilan dan maqasidnya. Tidak hairanlah jika Tun M selaku Perdana Menteri menolak hudud ciptaan PAS yang tidak adil dulu. Dan tidak mustahil juga akan BN akan menolak kali ini.

Cuma, terimalah penolakan itu secara terbuka. Tidak perlu diulang skrip drama lama yang kononnya UMNO dan BN menolak hukum Allah. Kami tidak menolak hukum Allah, dan yang ditolak hanyalah hudud yang tidak mencerminkan prinsip keadilan Islam.

Ia bukan saja menjejaskan nama baik Islam, malah ia juga akan memperlihat seolah agama Allah ini bersifat tidak adil, bukan? Wallahu’alam.

Dipetik daripada sumber : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment