Friday, March 27, 2015

Yang Tak Boleh Hidup Sendiri Ni PKR

Hudud-2-300x202
27 Mac 2015 : SEJAK isu hudud ini meletup, banyak desakan dan cabar mencabar agar DAP atau PAS keluar dari Pakatan Pembangkang – PakatanRakyat.  Kata mereka yang mencabar, nak lihat siapa yang boleh berjaya sendirian.

Mungkin yang cabar ni bodoh atau pun buta politik sebab DAP dan PAS bukan baru dalam politik.  Mereka dah wujud lebih setengah abad yang dulu, dah lalu macam-macam pilihanraya umum secara bersendirian.

PAS sendiri dah pernah perintah Terengganu dan Kelantan, secara bersendirian entah beberapa kali.  Adalah sekejap dengan Semangat46, tapi lain dari itu merekalah sendiri.

DAP walaupun hanya berjaya perintah Pulau Pinang setelah bergabung dengan PKR dan PAS, tapi sebelum itu 10-12 kerusi parlimen tak lari.  Menunjukkan mereka juga boleh hidup sendiri

Yang terbukti tak boleh tinggal sorang-sorang ni PKR saja.  Masa momentum kuat pun kerusi berkurangan, masa momentum tak kuat apatahlagi. Malah, PKR kini jadi satu-satunya parti paling kurang kerusi di Parlimen dan DUN, tapi dapat letak orangnya jadi Ketua Pembangkang dan Menteri Besar  (Selangor).

Penulis rasa persoalan PAS dan DAP perlu keluar Pakatan pembangkang ditimbulkan oleh PKR sendiri demi nak menutup kelemahan parti yang berketuakan peliwat bernama Anwar Ibrahim itu.

Sememangnya dalam banyak hal pun, kita lihat PKR ‘tak muncul’ bila persoalan keluar Pakatan ini timbul, hanya PAS dan DAP.  Walhal kalau nak diikutkan, PKR pun sebelah DAP, tak sebelah PAS.  Hudud, PKR tak sokong PAS, krisis MB Selangor, hanya Azmin saja sokong PAS, lain semua belah DAP.

Jadi kalau PAS suruh DAP keluar, PKR sepatutnya ikut sekali, tapi kenapa nama PKR tenggelam?

Sebab kalau betul salah satu ni (DAP atau PAS) keluar Pakatan, yang tenggelam pun PKR.  

Parti ni hanya ada Anwar, dengan Anwar pun dah masuk dalam, siapa yang boleh selamatkan parti ini kalau Pakatan hilang?

Disediakan oleh : EDITOR

No comments:

Post a Comment