Monday, March 23, 2015

Mengapa HUDUD Masih Tidak Boleh Dilaksanakan di Malaysia - Ustaz Kazim Elias

23 Mac 2015 : Hukum hudud hanya boleh dilaksanakan sekiranya rakyat Malaysia bersatu menerima hukum tersebut. Seperti yang kita ketahui hukum hudud yang wajib dilaksanakan adalah untuk semua rakyat di dalam sesuatu negara tersebut. Tiada pengecualian kepada yang bukan beragama Islam.

http://mindakini.com/wp-content/uploads/2013/03/US.kAZIM_.jpg

Jika hukum hudud digunapakai di Malaysia, maksudnya kita akan ada dua jenis hukuman yang berbeza..org Islam yang melakukan zina (bagi yang dah berkahwin) akan dihukum rejam, manakala orang bukan Islam yang berzina plak mungkin akan didenda ataupun tidak dikenakan apa-apa denda pun.Masalah ini akan menjadi lebih rumit bila pasangan zina itu adalah penganut agama Islam dan pasangannya pulak bukan beragama Islam.

Pasangan yg bukan Islam itu mungkin tidak dikenakan hukuman berat pun, dan pasangannya pula yg beragama Islam akan direjam sampai mati (jika pesalah sudahpun berkahwin).Di sini kita akan dapat lihat masalahnya bila tiada asas hukuman yang sama.Bagaimana pulak dengan kesalahan mencuri sekiranya terdapat dua pencuri yang ditangkap dan diapati bersalah, seorang beragama Islam dan seorang bukan Islam? Hanya pencuri beragama Islam dipotong tangan dan pencuri bukan Islam hanya dipenjarakan.

Cara utk laksanakan hukum hudud secara menyeluruh ialah kita kena meminda undang-undang sivil terlebih dahulu.Kita perlu selaraskan dahulu hukuman sivil selari dengan hukuman hudud,barulah nanti wujud persamaan dari segi hukuman.Masalahnya, mahukah golongan bukan Islam di anggota kabinet serta parti komponen dalam BN yang bukan beragama Islam menerima cadangan pindaan ini? 

Mahukah DAP, PKR malah sebahagian ahli parlimen Pas menerima cadangan pindaan ini ? Adakah hak meminda undang-undang di Malaysia terletak di tangan menteri-menteri UMNO secara total? Tentulah tidak kan? 

Dan jangan ingat semua penyokong-penyokong serta pemimpin Pakatan Rakyat akan bersetuju untuk melaksanakan hukum hudud sebabnya PKR mengamalkan dasar liberal yang memberi kebebasan kepada rakyat untuk memilih agama.

Dipetik daripada sumber : www. mykmu. net

No comments:

Post a Comment