Monday, June 29, 2015
Azmin Perlu Selesai Isu Air Selangor Atau Berundur Sebelum Terlambat - Khalid
Saya yakin ramai rakyat di Lembah Kelang secara amnya dan Selangor
khususnya berasa kecewa dengan sikap Kerajaan Negeri Selangor dan YAB
Dato' Menteri Besar yang jelas tiada kewibawaan mahupun komitmen untuk
menyelesaikan dengan segera penstrukturan semula industri perkhidmatan
air negeri.
Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan "ancaman" oleh Puncak Niaga
Holdings Berhad (PNHB), pemegang saham terbesar dalam dua syarikat
konsesi air di Selangor yakni Puncak Niaga Sdn Bhd dan Syarikat Bekalan
Air Selangor untuk membatalkan perjanjian jual beli dengan Pengurusan
Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) selepas lima kali permohonan oleh
Air Selangor untuk melanjutkan tempoh memenuhi syarat perjanjian
tersebut. PNHB juga mengancam mengambil tindakan undang-undang untuk
mendapatkan semula hutang tertunggak Kerajaan Negeri yang dianggarkan
mencecah RM4.97 billion pada 31 Mac 2015.
Tidak mustahil ancaman PNHB ini bertukar menjadi realiti memandangkan
"imuniti" yang dinikmati oleh Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn Bhd
(SPLASH), satu lagi syarikat konsesi air untuk terus berdegil menolak
tawaran Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dan kegagalan berlarutan
Kerajaan Negeri memuktamadkan Perjanjian Utama yang dimeterai pada 12
September 2014 dengan Kerajaan Persekutuan, Pengurusan Aset Air Berhad
(PAAB) dan Air Selangor.
Walaupun DYMM Sultan Selangor sendiri telah berulang kali mengingatkan
jemaah pentadbiran negeri untuk memastikan penyusunan semula industri
air dimuktamadkan secepat mungkin tanpa bercanggah dengan semangat dan
terma Perjanjian Utama, namun titah Tuanku Sultan seolah-olah tidak
diendahkan sama sekali.
Sejak hari pertama mengepalai pentadbiran negeri pada hujung bulan
September 2014 hinggalah ke hari ini, YAB Dato' Menteri Besar bukan
sahaja kelihatan sengaja melengah-lengahkan proses pengambilalihan
keempat-empat syarikat konsesi air, malah gagal menggariskan satu pelan
tindakan terperinci, lengkap dengan langkah-langkah konkrit untuk
menyelesaikan semua isu berkaitan perkhidmatan air. Akibatnya, saya
difahamkan bahawa para pegawai yang selama ini bertungkus-lumus dalam
usaha menyempurnakan penyusunan semula industri air Selangor kini
seolah-olah hilang punca tanpa hala tuju dan garis panduan yang jelas
daripada Dato' Menteri Besar.
Sebaliknya, apa yang beliau mampu lakukan hanyalah melemparkan pelbagai
kenyataan mengelirukan, dolak-dalih retorik, dakwaan tempang dan tuduhan
tidak berasas terhadap pihak-pihak berkepentingan yang lain terutama
Kerajaan Persekutuan. Sama ada beliau memang tiada kompetensi atau
sebenarnya ada udang di sebalik batu.
Rakyat juga sedang menanti pendedahan Dato’ Menteri Besar nama syarikat
dan mereka yang didakwa oleh Ketua Umum PKR pada September 2014 bakal
mendapat laba bernilai jutaan ringgi hasil Perjanjian Utama ini. Rakyat
berhak diberi maklumat lengkap siapa yang bakal mendapat manfaat
melampau yang melibatkan dana awam.
Berulang kali telah saya tegaskan bahawa kejayaan penstrukturan semula
industri perkhidmatan air Selangor merupakan prasyarat utama demi
menjamin:
> bekalan air terawat mencukupi bagi kegunaan isirumah, komersil dan industri
> perkhidmatan air efisien, bebas gangguan serta pada tarif munasabah dan tidak membebankan rakyat
> berakhirnya perjanjian konsesi berat sebelah yang nyata hanya memberi keuntungan berlipat ganda kepada pemegang konsesi
> pemulangan semua aset dan hal-ehwal berkaitan air kepada Kerajaan
Negeri dalam bentuk kuasa dan kawalan mutlak serta rakyat dalam bentuk
saham
Berbanding dengan pentadbiran negeri terdahulu yang beriltizam tinggi
dan gigih berusaha menjayakan penyusunan semula industri air dan
menyelesaikan segala permasalahan berkaitan air dengan kerjasama
Kerajaan Persekutuan, Dato' Menteri Besar sekarang nampaknya terlalu
fokus dengan Darul Ehsan Investment Group (DEIG) yang baru sahaja
ditubuhkan hasil pengubahsuaian Perbadanan Menteri Besar Selangor (MBI).
Malah, saya dimaklumkan bahawa DEIG sekarang sedang giat mengadakan
perbincangan dengan pelbagai syarikat pemaju hartanah swasta untuk
menjayakan lima projek perumahan yang keseluruhannya bernilai RM10
billion.
Setelah berulang kali saya menegaskan tiada kompromi dalam proses
memuktamadkan penstrukturan semula industri Selangor demi kemaslahatan
pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang dijangka bakal
mengalami masalah bekalan air kritikal sekiranya Loji Rawatan Air Langat
2 dan Sistem Agihannya (LRAL2) gagal disiapkan menjelang 2017, saya
yakin Kerajaan Persekutuan tidak akan teragak-agak menguatkuasakan Akta
Perkhidmatan Industri Air 2006 khususnya Seksyen 114 sekiranya usaha ini
menemui jalan buntu.
Sekiranya Dato' Menteri Besar sendiri sedar akan had keupayaan peribadi
dan mana-mana kekangan lain untuk memuktamadkan segera penyusunan semula
industri air Selangor pada kos keseluruhan tidak melebihi RM9.65
billion, maka saya ulang gesaan yang pernah saya utarakan di dalam Dewan
Negeri Selangor sebelum ini. Keikhlasan mendahulukan rakyat akan
terpancar jika beliau berundur sekarang supaya Dewan Negeri Selangor
dapat mencari seorang pengganti yang benar-benar layak, berkemampuan dan
berkebolehan untuk melaksanakan tanggungjawab berat ini.
TAN SRI DATO’ SERI ABDUL KHALID BIN IBRAHIM
ADUN PELABUHAN KLANG
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment