Monday, May 16, 2016
Konsultan Apa Sampai RM305 Juta??
1. Pada November 2015, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN
dari Pulau Pinang mengemukakan usul pada Sidang DUN supaya semua projek
tambakan laut di negeri itu dibentang untuk pendengaran awam sebelum
dimuktamadkan.
Bagaimanapun, lima ADUN PKR tidak mengundi manakala seorang wakil rakyat DAP menyokong usul berkenaan.
Insiden itu menimbulkan kemarahan Ketua Menteri Pulau Pinang
merangkap Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang mendakwa tindakan
enam ADUN itu sebagai ‘menikamnya dari belakang’.
2.
Susulan itu, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang memecat dua ADUN PKR
berkenaan daripada menjadi pengerusi anak syarikat Kerajaan Negeri pada
Februari 2016. Tempat mereka diganti oleh dua Ahli Parlimen DAP,
masing-masing dari Negeri Sembilan dan Selangor.
3. Pada 24 Februari 2016, seorang daripada ADUN PKR yang dilucutkan
jawatan, YB Cheah Kah Peng, mendedahkan kepada media, antara sebab enam
ADUN PKR dan DAP memutuskan untuk tidak menentang usul BN adalah
berikutan Laporan Jalan Utama dan Projek Terowong yang disediakan oleh
Jawatankuasa Kira-Kira Wang Awam negeri.
Laporan berkenaan menyatakan, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang
bersetuju membayar RM138, 971, 572.61 bagi laporan kajian
kebolehlaksanaan dan reka bentuk apabila laporan kebolehlaksanaan
Terowong Pulau Pinang serta laporan Penilaian Impak Alam Sekitar (EIA)
tidak disiapkan.
YB Cheah dilaporkan berkata, ramai ADUN mendapati sukar membuat
justifikasi terhadap bayaran sebesar itu bagi kajian kebolehlaksanaan.
4. Berdasarkan kajian kami dan kenyataan umum Kerajaan DAP Negeri
Pulau Pinang, kami percaya bayaran itu adalah sebahagian daripada
sejumlah RM305 juta yang diperuntukkan untuk kajian kebolehlaksanaan,
reka bentuk terperinci dan laporan EIA bagi projek Terowong Pulau Pinang
serta tiga laluan berkaitan.
RM305 juta hanya untuk kertas kerja asas.
5. Kami berkongsi kebimbangan 6 ADUN berkenaan yang menyifatkan RM305
juta adalah harga yang amat tinggi untuk dibayar bagi sekadar kertas
kerja dan laporan. Tambahan pula, keperluan pelaksanaan projek itu masih
diragui susulan pergerakan trafik di Jambatan Pulau Pinang yang secara
umumnya masih rendah.
Kami yakin, peruntukan sejumlah RM305 juta boleh dimanfaatkan untuk
kebajikan penduduk Pulau Pinang. Jumlah RM305 juta adalah dua kali ganda
berbanding RM176 juta yang dibelanjakan Kerajaan DAP Negeri Pulau
Pinang dari tahun 2009 hingga 2015 bagi Program Kebajikan Emas khusus
buat warga tua, ibu tunggal, mereka yang mempunyai keperluas khas,
pelajar, suri rumah, bayi baharu dilahirkan dan mahasiswa.
6. Lebih-lebih lagi, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang melantik
Consortium Zenith BUCG (CZBUCG) untuk menyediakan laporan
kebolehlaksanaan ini bagi menentukan kesesuaiannya. CZBUCG adalah
syarikat sama yang akan melaksanakan projek itu jika didapati
bersesuaian.
Jelas sekali, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang tidak memahami istilah “percanggahan kepentingan.”
Malah, syarikat subkontraktor pertama yang dilantik oleh CZBUCG pada
tahun 2013 bagi melakukan kajian kebolehlaksanaan ialah Astral Supreme
Construction Sdn Bhd, yang mengakui gagal menyiapkan laporan itu pada
Ogos 2014.
Pemeriksaan lanjut di Pendaftar Syarikat (RoC) mendedahkan CZBUCG
adalah pemegang saham utama yang mengawal pemegang saham Astral Supreme —
sekali lagi menampilkan berlakunya percanggahan kepentingan.
Ketika projek berkenaan dianugerahkan pada tahun 2013, CZBUCG
dilaporkan berkata, laporan berkenaan dijangka siap menjelang April
2014.
Selepas banyak kali tertangguh, kami kini dimaklumkan laporan kajian
kebolehlaksanaan itu ditunda lagi ke tarikh yang tidak dinyatakan –
gambaran bahawa keseluruhan projek itu akan ditangguh.
Beberapa laporan media menyatakan paling awal keseluruhan projek itu dapat disiapkan ialah pada tahun 2025.
7.
Laporan kepada Bursa Malaysia oleh Ewein Berhad bertarikh 31 Mac 2015,
mengesahkan Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang membuat pembayaran pertama
pada 17 Februari 2015, dalam bentuk kawasan perdana di tepi laut.
Berdasarkan maklumat Bursa, syarikat usaha sama syarikat Ewein telah
membeli kawasan tanah berkenaan daripada CZBUCG.
8. Pendedahan lanjut oleh Ewein Berhad menunjukkan dua perjanjian
bertarikh 28 Disember 2015 dan 15 Januari 2016 telah ditandatangani
untuk membeli dua lagi plot kawasan perdana tepi laut berhampiran Gurney
Drive daripada CZBUCG.
Jika dihitung, ketiga-tiga perjanjian ini membabitkan pembelian tanah
bernilai RM3.14 bilion daripada CZBUG yang sudah atau akan diberi oleh
Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang sebagai bayaran projek walaupun kajian
kebolehlaksanaan belum disiapkan.
9. Difahamkan, kos RM6.3 bilion bagi keseluruhan projek akan dibiayai
oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang menerusi bayaran dalam bentuk
tanah perdana tepi laut kekal yang dikenal pasti seluas 110 ekar,
dinilai mengikut harga tahun 2013.
Apa yang menimbulkan persoalan ialah mengapa Kerajaan DAP Negeri
Pulau Pinang menetapkan harga tanah perdana mengikut harga tahun 2013
bagi projek yang hanya akan disiapkan 12 tahun akan datang iaitu pada
tahun 2025?
Oleh kerana tanah perdana pinggir laut Pulau Pinang adalah aset cepat
meningkat nilainya, ini bermakna kawasan seluas 110 ekar itu akan
bernilai dua atau tiga kali ganda menjelang tahun 2025 – bermakna projek
itu akhirnya akan menyebabkan rakyat Pulau Pinang menanggung kos RM20
bilion atau lebih.
10. Sebagai tambahan kepada membiayai sepenuhnya kos RM6.3 bilion
itu, Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang turut memberi CZBUCG konsesi
selama 30 tahun untuk mengutip tol bagi terowong berkenaan.
Ini jauh berbeza dengan amalan biasa perjanjian konsesi yang mana
syarikat konsesi akan membiayai projek dan mengutip tol bagi memperoleh
kembali pelaburan mereka.
Dalam hal ini, nampaknya Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang akan
membiayai keseluruhan pembinaan bagi membolehkan syarikat terbabit
mengaut keuntungan dan menikmati keuntungan pada masa depan menerusi
kutipan tol.
Dan bukankah jalan bertol bertentangan dengan manifesto Pakatan?
11. Pendedahan berterusan berkaitan Taman Manggis dan banglo Ketua
Menteri di Jalan Pinhorn yang dijual pada harga lebih rendah berbanding
nilai pasaran, menarik tumpuan terhadap pelbagai perjanjian tanah negeri
itu oleh Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang sejak tahun 2008 bernilai
RM40 bilion atau lebih.
Sehubungan itu, kami mendesak Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang menjelaskan perkara yang berkenaan:
1) Jelaskan mengapa kos keseluruhan pelbagai kajian mengenai projek
itu yang pada dasarnya adalah kertas kerja, boleh mencecah sehingga
RM305 juta?
2) Apakah penanugerahan untuk melakukan kajian ini dibuat secara
tender terbuka? Jika ya, tolongan jelaskan mengapakah kajian
kebolehlaksanaan awal dianugerahkan kepada pihak yang tidak melantik
perunding atau pakar sepatutnya untuk melengkapkan tugas itu sebelum
mengakui ia tidak boleh dilakukan.
3) Mengapa syarikat swasta itu menerima bayaran pendahuluan berjumlah RM139 juta walaupun kajian belum disiapkan?
4) Jika kajian kebolehlaksanaan mendapati projek tidak sesuai
diteruskan, apakah Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang akan memperoleh
kembali RM139 juta yang sudah dibayar?
5) Apakah syarikat swasta itu didenda kerana kegagalan menepati tarikh akhir projek yang dipersetujui?
6) Walaupun bersetuju membiayai sepenuhnya kos pembinaan, mengapa
Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang bersetuju memberi konsesi tol selama 30
tahun kepada syarikat terbabit.
7) Mengapa Kerajaan DAP Negeri Pulau Pinang bersetuju membayar dengan
menggunakan 110 ekar tanah perdana di tepi laut – bernilai RM6.3 bilion
pada tahun 2013 – bagi projek yang hanya akan disiapkan paling awal pun
pada tahun 2025, dengan mengambil kira kawasan yang telah dikenal pasti
ini mungkin bernilai dua atau tiga kali ganda berbanding RM6.3 bilion
pada tahun 2025?
Apakah ini bermakna kos sebenar projek bagi rakyat Pulau Pinang boleh melonjak tiga kali ganda dan mencecah RM20 bilion?
Abdul Rahman Dahlan
Pengarah Strategik Komunikasi Barisan Nasional
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment