Tuesday, February 23, 2016
Pelan Transformasi Tingkat Kualiti Perkhidmatan PBT
PUTRAJAYA : Mesyuarat Ke-70 Majlis Negara bagi
Kerajaan Tempatan hari ini meluluskan Pelan Transformasi Pihak Berkuasa
Tempatan (PBT) yang dibangunkan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan
PBT serta mengambil kira kehendak rakyat.
Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT)
Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata semua kerajaan negeri bersetuju dengan
pelan ‘PBT Dekat di Hati Rakyat’ pada mesyuarat itu, yang
dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi
di sini.
Beliau berkata pelan itu antara lain bertujuan membantu kerajaan
mendengar suara rakyat dengan lebih telus berhubung perkhidmatan yang
disediakan PBT, selain mengukuhkan lagi keyakinan rakyat terhadap
kerajaan.
Bercakap kepada pemberita kemudian, Abdul Rahman berkata jelajah
Pelan Transformasi PBT akan bermula pada Mac ini sebelum dilancarkan
pada Mei ini.
Pelan itu menggariskan enam teras iaitu pembangunan modal insan,
kecekapan perkhidmatan, pengukuhan kewangan, kesejahteraan rakyat,
penglibatan rakyat dan komunikasi berkesan dan lapan projek berimpak
tinggi.
Abdul Rahman berkata memandangkan lebih 70 peratus rakyat tinggal
dalam kawasan PBT, oleh itu PBT memainkan peranan yang amat penting
kerana segala permasalahan dan kesejahteraan rakyat berada dalam
tanggungjawab PBT.
“Rakyat juga mempunyai hak untuk mendengar dan didengari. Jadi, semua
PBT diwajib memaklumkan bagaimana kutipan cukai pintu dan cukai
tempatan dibelanjakan supaya rakyat boleh memahami kekangan dan cabaran
dihadapi oleh PBT,” jelasnya.
Menurutnya beberapa program berimpak tinggi yang penting
dalam program transformasi PBT itu melibatkan penubuhan Suruhanjaya
Perkhidmatan PBT yang mungkin membolehkan penjawat PBT dipindahkan di
antara PBT negeri-negeri.
“Kita minta kebenaran kerajaan negeri untuk mempertimbang
agar pegawai-pegawai dapat dipindahkan ke mana-mana kawasan negeri
masing-masing selain dapat memasuki perjawatan kerajaan negeri. Ini akan
memberi prospek kerjaya yang lebih baik,” katanya.
Dalam pada itu, Abdul Rahman berkata PBT juga diminta mengadakan
pertemuan ‘townhall’ atau taklimat umum bersama masyarakat untuk
mengeratkan lagi kerjasama supaya rakyat dapat terbabit sama dan
berkongsi maklumat dengan PBT.
“Malah, PBT juga boleh gunakan ini sebagai landasan untuk
memaklumkan masalah dan cabaran dihadapi terutamanya kekurangan kewangan
atau kakitangan yang menyebabkan perkhidmatan terganggu.
“Jika kedua-dua pihak memahami antara satu sama lain, saya percaya
rakyat dapat pemahaman lebih jelas sekali gus mewujudkan keyakinan
baharu rakyat terhadap PBT,” katanya.
Abdul Rahman berkata langkah itu juga akan mengelak PBT
daripada dikritik selain memastikan tiada pihak memanipulasi sesuatu
maklumat hingga boleh menimbulkan fitnah.
Menerusi pelan transformasi itu, kementerian akan menubuhkan Institut
KPKT di Bukit Tinggi, Pahang sebagai pusat latihan kecemerlangan bagi
memperkasa pentadbiran PBT mengambil kira tuntutan-tuntutan semasa pada
masa sekarang.
Sementara itu, Abdul Rahman berkata beberapa program berimpak tinggi
yang telah dikenal pasti ialah tiga aplikasi baharu iaitu Kepochi,
Orang-e dan Teduh, yang boleh dimuat turun secara percuma di platform
Android and iOS.
“Aplikasi Kepochi ini membolehkan orang ramai membuat aduan
permasalahan mereka seperti jalan berlubang dan aduan itu akan terus
sampai kepada pihak berkuasa tempatan.
“Orang-e pula mampu memadankan pembeli dengan penjual tempatan serta
untuk berkongsi kereta manakala aplikasi Teduh berfungsi mencarikan
pembeli bagi unit hartanah kediaman Bumiputera yang tidak terjual,”
katanya.
Disediakan oleh : PeneranganPemudaSEREMBAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment