Tuesday, May 05, 2015

Celcom Beri Sokongan Kepada Cadangan Menteri Berhubung Nilai Prabayar

5 Mei 2015, Kuala Lumpur : Syarikat telekomunikasi utama, Celcom Axiata Bhd memberi sokongan penuh kepada cadangan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek untuk mendapatkan nilai muka RM10, bagi setiap pembelian kad tambah nilai prabayar RM10.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Datuk Seri Shazalli Ramly berkata beliau memberikan sokongan 100 peratus dalam pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan bagi perkhidmatan prabayar.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/2d/Celcomlogo.png
“Kami masih tidak tahu bagaimana penilaian beliau, tetapi kami akan memberikan sokongan penuh untuk manfaat rakyat Malaysia pada amnya.

“Saya amat yakin bahawa menteri kita, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek akan mencari penyelesaian terbaik untuk semua,” katanya kepada Bernama.
http://www.itu.int/tlc/photos/photo_2160509_org.jpg
Ahmad Shabery dalam sebuah program terbitan RTM malam ini berkata beliau akan berusaha memastikan rakyat dapat menikmati pembelian kad tambah nilai prabayar telefon dengan formula ‘beli RM10, dapat RM10′.

Beliau berkata pendiriannya itu akan diketengahkan dalam pertemuannya dengan peneraju syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini sebelum dibawa ke Kabinet untuk keputusan seterusnya.

Jabatan Kastam Diraja Malaysia sebelum ini mengarahkan syarikat telekomunikasi menetapkan semula harga kad prabayar telefon kepada harga asal iaitu seperti sebelum pelaksanaan CBP pada 1 April.

Namun, arahan yang sepatutnya berkuatkuasa 1 Mei itu ditangguh selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia membuat kenyataan bahawa kad prabayar akan terus dijual dengan caj CBP dan agak mustahil bagi penyedia perkhidmatan melaksanakan perubahan yang diperlukan dalam tempoh dua hari.

Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata beliau akan berusaha memastikan rakyat dapat menikmati pembelian kad tambah nilai prabayar telefon dengan formula ‘beli RM10, dapat RM10′.

Menurutnya, pendiriannya itu akan diketengahkan dalam pertemuannya dengan peneraju syarikat-syarikat telekomunikasi di negara ini sebelum dibawa ke Kabinet untuk keputusan seterusnya.

“Saya bertanya kepada rakyat (pandangan mereka) dan rakyat hendakkan beli (kad prabayar) RM10, bila diaktifkan dapat RM10.

“Sebab itu saya ambil keputusan di sini (mengenai formula itu) oleh kerana ia kehendak rakyat. Saya akan ikut apa rakyat nak,” kata Ahmad Shabery dalam program Edisi Khas ‘Suara Kita Hak Kita’ terbitan RTM yang disiarkan secara langsung di TV1 malam ini.

Ahmad Shabery, yang ditugaskan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mengendalikan isu berkaitan kad tambah nilai prabayar susulan pengenalan Cukai Barang dan Perkhidmatan (CBP), mengupas topik ‘#Topup: Apa Masalahnya?’ dalam program yang berlangsung kira-kira sejam itu.

Ahmad Shabery seterusnya mengakui wujud kekeliruan dan percanggahan kenyataan dalam isu itu, oleh yang demikian, beliau memohon maaf.

“Ini sistem baharu, ada teething problems. InsyaAllah kalau salah, kita akui salah. Yang perlu dibaiki, kita baiki,” katanya sambil memohon kesabaran rakyat untuknya menyelesaikan masalah yang timbul.

Beliau menjelaskan sehingga perkara itu diputuskan dalam masa terdekat, jualan kad prabayar telefon akan dibuat menggunakan harga sekarang iaitu dengan tambahan enam peratus CBP.

Jabatan Kastam Diraja Malaysia sebelum ini mengarahkan syarikat telekomunikasi agar menetapkan semula harga kad prabayar telefon kepada harga asal iaitu seperti sebelum pelaksanaan CBP pada 1 April.

Namun, arahan yang sepatutnya berkuatkuasa 1 Mei itu ditangguh selepas Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia membuat kenyataan bahawa agak mustahil perkara itu dilaksanakan kerana kerumitan untuk membuat konfigurasi semula pada sistem bagi menyelaraskan harga jualan.

Berhubung formula ‘beli RM10, dapat RM10′ itu, Ahmad Shabery yang menganggap tugas menyelesaikan isu harga kad prabayar sebagai satu cabaran, mengharapkan kesediaan syarikat telekomunikasi untuk memahami hasrat itu.

Beliau menegaskan bahawa seperti mana kerajaan, syarikat telekomunikasi juga perlu sensitif kepada kemahuan rakyat memandangkan bidang perniagaan yang mereka ceburi sememangnya memerlukan sokongan orang ramai.

Menteri itu menghuraikan apa yang menjadi harapan rakyat iaitu aspek mampu milik (affordability) serta kualiti perkhidmatan dan pengalaman ketika menggunakan perkhidmatan yang disediakan (quality of service and quality of experience).

Pada masa sama, Ahmad Shabery berkata kedua-dua aspek itu hanya akan dapat dipenuhi apabila sektor telekomunikasi mempunyai infrastruktur yang baik, dan ini memerlukan syarikat telekomunikasi yang ‘sihat’ dalam memenuhi tuntutan itu.

Ini kerana, penyediaan infrastruktur komunikasi termasuk jalur lebar memerlukan pelaburan yang amat besar, katanya.

Dipetik daripada sumber : Bernama

No comments:

Post a Comment